יום ראשון, 26 ביולי 2020

טיולים מודרכים בעברית בקפריסין, ביקור באתרים היסטוריים, המוזיאון ההיסטורי מוקדש לגיבור גריגוריס אפקסנטיו, מנזר מכ'יראס Machairas Monastery, Grigoris Afxentiou, museum of the hero's memories

טיולים מודרכים בעברית בקפריסין, ביקור באתרים היסטוריים, המוזיאון ההיסטורי מוקדש לגיבור גריגוריס אפקסנטיו, מנזר מכ'יראס
Machairas Monastery,
Grigoris Afxentiou, museum of the hero's memories
פסלו המרשים של הגיבור גריגוריס אפקסנטיו שולט בחצר מנזר מכ'יראס. המנזר מילא תפקיד חשוב מאוד לאורך כל מאבק השחרור 1955-59, ושימש מקלט ללוחמי מחתרת ה EOKA. עבור גריגוריס, המנזר היה מקלטו.
לאחר ניתוח דלקת התוספתן, מצא מקלט במנזר עד להחלמתו וחזרתו לשדה הקרב. למעשה, במהלך שהותו במנזר, כשהוא מחופש לנזיר, הוא התייחס בחשדנות לחיילים האנגלים שחיפשו אחריו.
בחצר המנזר יש מוזיאון קטן לזכרו של הגיבור מאז 2006. המוזיאון הוקם על חשבון מועצת הזיכרון ההיסטורית הלאומית להנצחת של מאבק EOKA מחתרת 1955-59. המוזיאון מציג חפצים אישיים ותצלומים של הגיבור, חומרים מהמלחמה בו השתמש במהלך המאבק, קטעים מעיתונים ומגזינים של אז, כמו גם שירים שהתייחסו למותו ההרואי:
"(...) אבי יפגוש אותי בחדר המתים מעצמותי היווניות העבות, בדומה לשלו, ומצלב מולדתי אני לובש קמיע בשערות פלג גוף עלי. אני מדבר על עצמי כאילו הייתי מאוהב בעצמי, כאילו רומיוסיני מאוהב בי. סלח לי.
נתת לי את הזכות הזו. תודה. אתה, ואהבתנו, ומותי. אני יודע, אפילו מי הבוגד שקיבל את 5,000 לירות הכסף ישתה לילה אחד כוס לבריאותי בבית מרזח בפאפוס ויבכה בכוסו, כי הייתי חבר טוב
ואולי יום אחד הוא יהפוך לחבר שלנו (...) "
קטע מתוך השיר "פרידה" מאת ג'אניס ריטוס
ראוי להזכיר שמוזיאון דומה הוקם, רק בשנת 2016, ביישוב אקריטה בעיריית קילקיס ביוון, שם שימש גריגוריס אפקסנטיו כסגן מילואים.