יום שבת, 24 באוקטובר 2020

קפריסין, סיורים קולינריים, ''קופפיה'', עלי גפן ממולאים, סלט טרי, עם מטבל יוגורט וזיתים. Koupepia, as we call them in Cyprus are dolmades stuffed.

קפריסין, סיורים קולינריים, ''קופפיה'', עלי גפן ממולאים, סלט טרי, עם מטבל יוגורט וזיתים.
Koupepia, as we call them in Cyprus are dolmades stuffed.
אם אתם כבר מזילים ריר, קחו כיסא והצטרפו אלינו.
הגב' אייבי ליאקופולו מספרת כאן מעט על קופפיה,עלי גפן ממולאות, מתכון קפריסאי אותנטי ובריא.
קופפיה Koupepia
(כפי שאנו מכנים אותם בקפריסין), הם דולמדות dolmades ממולאות בשר חזיר טחון או עגל, אורז, עשבי תיבול טריים ותיבול, מבושל עם מיץ עגבניות ולימון.
אפשר להגיש אותם כחלק ממנה של פלטה או צלחת סלטים, לאכול אותם כמו אצבעות או כמנה עיקרית.
ההבדל מהיוונים הוא שבקפריסין לא מוסיפים רוטב 'אבגולמו' אלא הוספת עגבניה וקינמון, בדומה למתכונים רבים שנמצאו באיים האגאים, מה שמוסיף טעם שמימי למנה הזו וריח שאי אפשר לעמוד בפניו בזמן שהם להיות מבושל.
זו אחת המאכלים האהובים על משפחתי וזו אחת מאותן פעמים שלא אצטרך להכין ארוחה שנייה כי כולן אוהבות את זו.
בזמן שבישלתי נזכרתי שזה מתכון שהכרתי מאז שעדיין הייתי בבית הספר.
כשלמדתי את האישור הראשון שלי בבחינה באנגלית הייתי בת 14.
המורה שלנו אמרה לנו שהבוחנים בדרך כלל מבקשים מהתלמידים לדבר על משהו שהם אוהבים לעשות. אני זוכר שגם אז בחרתי לדבר על בישול.
הם שאלו אותי מה הארוחה האהובה עלי ואמרתי להם שזו 'קופפיה', עלי גפן ממולאים.
הבוחן ביקש ממני לתאר את כל ההליך של הכנת ארוחה זו.
אמנם אני לא בטוחה איך היו כישורי הבישול שלי אז, אבל עברתי את הבחינות, אבל אני מניחה שאחרי שנים כה רבות אני בטח שיפרתי גם את כישורי הבישול.
למרות שכשסיימתי את לימודי רכשתי תארים רבים ובהמשך תואר בקיאות באנגלית, אני לא יודעת על כישורי האנגלית, שכן מאז עברו שנים כה רבות ולמרות שאני משתמשת באנגלית בכל עבודתי, אני לא מכיר את המונחים הקולינריים.
אני מקווה שאני ואוכל עדיין להסביר את ההליך ושאתה מבין את הוראותיי.
עכשיו אני מקווה ללמוד יותר מונחים קולינריים ולתרגל את האנגלית שלי.
למרות שדולמדס מוגש טוב יותר כשהוא חם, הקופפיה מוגשת בצורה הטובה ביותר קרה, כך שניתן להגיש בקלות כמזון אצבעות, במהלך מסיבה או התכנסות.
בקפריסין אנו מכינים את המנה הזו באמצעות ירקות עלים אחרים כמו סלק או כרוב או פרחי קישואים ממולאים או בצל ממולא
זמן הכנה: 30 דקות
זמן בישול: 35 דקות
זמן כולל: שעה וחמש דקות
רכיבים
60 עלי גפן טריים או מלוחים
1 קילו חזיר טחון
1/3 כוס שמן זית, מחולק
2 בצלים קצוצים דק
1 כוס פטרוזיליה קצוצה דק
3 - 4 כפות נענע יבשה
2 כוסות עגבניות בשלות טריות, מחית, מחולקות או כוס מיץ עגבניות מרוכז וכוס מים אחת
½ כוס אורז קצר גרגר
מלח
פלפל שחור טחון טרי
¼ כפית קינמון
½ כוס מיץ לימון
1½ כוסות מים
הוראות
שוטפים את עלי הגפן הטריים ומבליחים אותם למשך 5 דקות. מוסיפים מים קרים ומסננים. אם משתמשים בעלים של עלי ענבים מצוררים, שטפו, שטפו וניקזו אותם.
במחבת מחממים מחצית משמן הזית ומקפיצים את הבצל עד לשקיפות. מוסיפים את הבשר הטחון וטורפים עד שהוא הופך לבן. מוסיפים מחצית מהעגבנייה ומחצית ממיץ הלימון ומבשלים 5 דקות תוך ערבוב אחת לתקופה.
מערבבים פנימה את שאר החומרים ומניחים בצד להתקרר.
שים עלה על צלחת, צד הוריד כלפי מעלה, הסר את הגבעול והניח בערך כף מהתערובת ליד הגבעול.
את העלה מקפלים בקצה מסודר את הקצה השמאלי ואז את הקצה הימני ואז מגלגלים עד הסוף.
עטפו לצורת סיגר (אל תקפלו חזק מדי מכיוון שהאורז יתרחב במהלך הבישול).
חזור על הפעולה עם יתר הענבים והמילוי.
מניחים בצורה נאה בצד התפר של הסיר כלפי מטה, מתחילים מהקצה, נעים במעגל לכיוון המרכז. ניתן להניח שכבה שנייה ושלישית מעל.
מוסיפים את יתרת העגבנייה, שמן הזית וכן מיץ הלימון ואז מכסים אותם בצלחת (שחייבת להיות בגודל הסיר בערך).
לבסוף מוסיפים מים לכיסוי הצלחת ומביאים לרתיחה, מכסים במכסה, מנמיכים את האש ומבשלים במשך כ- 30 - 35 דקות.
מגישים עם יוגורט יווני.
Shoshy Gefen ואחד נוסף