יום שבת, 21 בנובמבר 2020

קפריסין, סיורים קולינריים במטבח מסורתי, ''מלוחייה'', סיפורו של האוכל הקפריסאי היווני והטורקי המנחם. ''Molohiya'', Greek and Turkish Cypriot comforting food

 קפריסין, סיורים קולינריים במטבח מסורתי, ''מלוחייה'', סיפורו של האוכל הקפריסאי היווני והטורקי המנחם.

''Molohiya'', Greek and Turkish Cypriot comforting food
מר' מאהמט ארבאג' מספר על הפולקלור המשפחתי הסובב הכנת ארוחות עם ''מלוחייה'' :
''מלוחייה'' הוא אוכל נוחות, והוא גם האוכל האולטימטיבי שלי.
המנה היחידה שיכולתי לאכול בכל ימות השנה, מבושלת על פי מתכון איכותי של האמא שלי ותמיד עם בשר טלה בתוספת עגבניות
שמייצרים יחד רוטב סמיך ומשיי יפהפה.
(אם כי הגרסה הלימונית היפה של דודה שלי 'רבזה' היא גרסה מתמודדת רצינית), עם פילאווי (עגבניות שרי) ורמיצ'לי, זיתים שחורים יבשים ומבריקים, בצל גולמי ולחם כדי לספוג את כל המיצים האלה.
מנה ''מלוחייה'' ללא תחרות. האמא והדודות קטפו את הגבעולים ואת העלים בשלמותם מן הצמח ביד או בעזרת מזמרה, ולאחר מכן מתיישבות בחצר הבית ומסירות את העלים מהגבעולים.
אנו משתמשים בעלי ''מלוחייה'' שנקטפו טריים ואז מייבשים אותם על סדינים על הגג של דודה שלי בפמגוסטה.
זוהי גם מנה ספציפית למטבח הקפריסאי הטורקי והיוונים באי, דבר יוצא דופן, מכיוון שאין הרבה מנות יפות שאין לקפריסאים הטורקים וגם ליוונים המשותפים (מלבד ההבדלים הקלים בתבלינים עשבי תיבול, שימוש ביין (טורקי לא משתמשים ביין, יוונים כן משתמשים ביין) ובשר (קפריסאים טורקים לא מבשלים עם בשר חזיר, קפריסאים יוונים כן משתמשים עם בשר חזיר).
''מלוחייה'' מבושלת בדרך זו נמצאת בעיקר קצת יותר מזרחית לקפריסין בלבנט, במיוחד בלבנון.
המטבחים הסורי, הפלסטיני, הירדני והעיראקי, עם גירסאות שונות כמו בצפון אפריקה, ובמיוחד במצרים, שם ככל הנראה מקורם.
האנתרופולוגיה של אוכל מרתקת אותי ברצינות, וכשאני מתעמק בהיסטוריה שמאחורי מנות כאלה, זה גורם לי למצוא נחמה ולהתאהב בהן עוד יותר.
Bina Van der Kain, Shoshy Gefen ו8 נוספים
8 תגובות
לייק
תגובה
שתף